Welke belastingen krijg je als zzp’er en hoe bereid je je voor?

In deze les leer je alles over belastingen zzp, waarom het belangrijk is en hoe je er als ondernemer mee omgaat.

Belastingen
9 minuten
2 minuten
Eerst cookies, dan YouTube video's...

Omdat YouTube cookies gebruikt moeten we je eerst vragen of je akkoord bent met het plaatsen van cookies. Wij misbruiken je data uiteraard niet. Dit is enkel om de video te kunnen laten zien.

Cookies accepteren

Wat is zakelijke aankoop privé betaald in het kort?

Zakelijke aankoop privé betaald is een belangrijk onderdeel van de boekhouding. In het kort betekent het dat je inzicht krijgt in hoe dit concept werkt en wat het betekent voor je administratie.

Belastingen voor ZZP’ers

Als zelfstandig ondernemer krijg je te maken met verschillende soorten belastingen. Het is belangrijk goed op een rijtje te hebben welke voor jou van toepassing zijn, en hoe je eventueel belastingvoordeel kunt toepassen.

Alles over belastingen voor ZZP en de eventuele belastingvoordelen ontdek je in dit hoofdstuk.

Welke belastingen betaal je als ZZP’er?

Belastingen voor ZZP’ers zijn anders dan de standaard loonbelasting die je betaalt als werknemer. Als ondernemer krijg je namelijk te maken met belasting rondom je inkopen en verkopen, je winst en zorgverzekeringen. 

Het is belangrijk deze belastingvormen goed te begrijpen, zodat je weet wanneer je geld apart moet houden en aangifte moet doen.

1. Omzetbelasting (btw)

Btw is belasting die jij van klanten int over verkopen, en betaalt aan leveranciers over je inkopen. Deze belasting draag je periodiek af aan de Belastingdienst. Als je meer btw hebt betaald dan geïnd, krijg je juist geld terug. Dit doe je via de btw-aangifte. 

Een aantal belangrijke punten:

  • Je doet btw-aangifte per kwartaal, of in sommige gevallen per maand of jaar (de Belastingdienst bepaalt dit voor je)
  • Er zijn drie btw-tarieven:
    • 21%: standaard tarief, voor meeste goederen en diensten
    • 9%: verlaagd tarief, voor voedingsmiddelen en eerste levensbehoeften
    • 0%: bij export
  • Bewaar al je bonnen en facturen waar btw op staat goed in je boekhouding
  • Bij opdrachten voor buitenlandse klanten verleg je de btw, en hoef je deze niet zelf af te dragen

2. Inkomstenbelasting (IB)

Maak je winst met je onderneming? Dan betaal je daar ieder jaar een percentage belasting over. Dit doe je via de aangifte inkomstenbelasting.

Een aantal belangrijke punten:

  • Omzet - zakelijke kosten = belastbare winst
  • Er bestaan aftrekposten die ervoor zorgen dat je maar over een kleiner deel van je winst belasting hoeft te betalen (hierover later meer!)
  • Je betaalt belasting in meerdere schijven (bijv. een percentage tot €75.000)
  • Je kunt ervoor kiezen maandelijks een deel belasting te betalen, zodat je niet in een keer een groot bedrag hoeft te betalen

3. Zorgverzekeringswet-premie (ZVW)

Je betaalt als ZZP’er een extra bijdrage aan de zorgverzekeringswet. Hoe hoog deze is, is afhankelijk van hoeveel je verdient. 

Een aantal belangrijke punten:

  • Dit is geen gewone zorgverzekering, maar een soort extra belasting op je winst
  • In 2025 is het tarief ongeveer 5,5% over je winst (tot een maximumgrens)
  • De Belastingdienst rekent dit automatisch voor je mee in de jaarlijkse belastingaanslag
  • Het is dus geen aparte aangifte of aparte factuur

Door goed op de hoogte te zijn van deze drie belastingen, weet jij precies wanneer je moet voldoen aan fiscale verplichtingen. Zo voorkom je verrassingen. 

Ondernemersaftrek: belastingvoordelen voor ZZP’ers

Je moet dus rekening houden met een aantal nieuwe belastingen, maar gelukkig bestaat er ook ondernemersaftrek. Deze aftrekposten zorgen ervoor dat je over een kleiner deel van je winst belasting betaalt. 

Hieronder vind je de belangrijkste aftrekposten, en wat je moet doen om ervoor in aanmerking te komen.

1. Zelfstandigenaftrek

Zelfstandigenaftrek is een per jaar vastgesteld bedrag dat je van je belastbare winst mag aftrekken. Zo zit de zelfstandigenaftrek in elkaar:

  • Je moet voldoen aan het urencriterium, dat betekent dat je 1225 uur per jaar aan je onderneming moet werken
  • Ook als je parttime werkt of meerdere bedrijven hebt geldt deze regel
  • In 2025 is de aftrek €3.750
  • Als je de AOW-leeftijd al hebt bereikt, krijg je de helft van dit bedrag

2. Startersaftrek

Begin je net met ondernemen? Dan heb je soms ook recht op de startersaftrek. De startersaftrek werkt zo:

  • Je hebt in de afgelopen 5 jaar geen andere bedrijven gehad
  • Je voldoet aan het urencriterium van 1225 uur
  • De aftrek is een aanvulling van €2.123 op de zelfstandigenaftrek (2025)
  • Je mag in die 5 jaar maximaal 3x gebruik maken van de startersaftrek

3. MKB-winstvrijstelling

Ieder bedrijf dat winst maakt, maakt automatisch gebruik van de MKB-winstvrijstelling. Je hoeft hier dus niets extra’s voor te doen! Zo werkt het:

  • 14% extra aftrek van je belastbare winst
  • Deze 14% wordt berekend over de belastbare winst ná zelfstandigenaftrek en startersaftrek

Let op: voorbeelden van berekeningen volgen verder op deze pagina!

4. Investeringsaftrek (KIA)

Om de economie op te drijven wordt ook investeren beloond met belastingvoordeel. Geef jij in een jaar meer dan €2.800 uit aan bedrijfsmiddelen? Dan kom je ook in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA, want hele mond vol…). Dit is hoe de KIA werkt:

  • Alleen investeringen in bedrijfsmiddelen: per stuk min. €450 excl. btw en mag geen voorraad of verbruiksartikel zijn (dus wel laptop, auto, machine etc.)
  • Hoe meer je investeert (tot €120.000), hoe hoger je percentage aftrek
  • Deze aftrek komt nadat de andere aftrekposten zijn toegepast
  • Verkoop je een bedrijfsmiddel binnen 5 jaar? Dan moet je mogelijk een deel bijtellen als desinvesteringsbijtelling

Door deze vier aftrekposten slim toe te passen kun jij ineens veel meer winst overhouden. Maar let op, vraag altijd een financieel adviseur om hulp bij het toepassen van ondernemersaftrek.

Geld sparen voor belastingen

Als werknemer wordt je loonbelasting automatisch ingehouden, maar als ZZP’er ben je zelf verantwoordelijk voor het apart zetten van belastinggeld. Daarom is het slim om bij iedere betaling geld apart te zetten. Maar hoeveel dan? En hoe doe je dit slim?

Hoeveel belastinggeld moet ik opzij zetten?

Dat verschilt. Je berekent het bedrag voor de btw-aangifte (omzetbelasting) anders dan het bedrag voor inkomstenbelasting en zvw-premie.

Opzij zetten voor de btw-aangifte

Btw-aangifte doe je per kwartaal (tenzij de Belastingdienst anders voor je bepaalt). Houd voor iedere periode bij:

  • Hoeveel btw je zelf aftrekt aan zakelijke kosten
  • Hoeveel btw je hebt geïnd bij je klanten over verkopen

Het verschil hiertussen is het bedrag dat je apart moet houden.

Voorbeeld:

  • Je int in een kwartaal €2.000 aan btw
  • Je trekt in dit kwartaal €500 af aan btw op zakelijke kosten
  • Je moet €1.500 afdragen, en dus opzij zetten

Is het btw-bedrag aan zakelijke kosten hoger dan het btw-bedrag dat je hebt geïnd? Dan krijg je dus geld terug, en hoef je niets opzij te zetten.

Opzij zetten voor de inkomstenbelasting en zvw-premie

Voor de IB-aangfite en zvw-premie houd je doorgaans een richtlijn aan. Dat betekent dat men aanraadt tussen de 30% en 40% van je winst opzij te zetten. 

Voorbeeld:

  • Je maakt in een jaar €50.000 winst
  • Je maakt gebruik van de Zelfstandigenaftrek van €3.750
  • Je maakt gebruik van de MKB-winstvrijstelling van een extra 14%
  • Je belastbare winst is 50.000 - 3.750 = €46.250 * 0,86 = €39.775
  • Je zet tussen de €12.000 en €16.000 apart (30%-40% van 39.775)

Hoe spaar je slim geld voor belastingen?

Om te voorkomen dat je te veel handmatig moet doen en fouten maakt, is het slim gebruik te maken van:

  • Een boekhoudprogramma
    • Btw wordt automatisch bijgehouden, zodat je de btw-aangifte direct kunt versturen
    • Winst en verlies wordt automatisch bijgehouden, zodat je cijfers voor IB-aangifte snel voor je hebt
  • Zakelijke spaarrekening
    • Een extra rekening bij je bank
    • Zodat je btw en winstbelasting steeds apart kunt zetten

Toch handmatig aan het werk in spreadsheets? Houd dan netjes je omzet en kosten bij en bereken voortdurend wat de tussenstand van je belastingen is. 

Compleet rekenvoorbeeld van ZZP-belastingen in 5 stappen 

Om je nog eens een compleet overzicht te geven van de belastingen waarmee jij als ZZP’er te maken krijgt, vind je hieronder een stapsgewijs rekenvoorbeeld. Inclusief btw, inkomstenbelasting, zvw-premie en alle aftrekposten. 

Stap 1: Btw reserveren per kwartaal

  • Kwartaalomzet: €10.000
  • Btw ontvangen (21%): €2.100
  • Btw betaald in kwartaal: €500
  • Btw af te dragen in dit kwartaal: €2.100 - €500 = €1.600.

Zet dus netjes €1.600 opzij, zodat je deze na de btw-aangifte direct kunt overmaken zonder dat je voor verrassingen staat.

Stap 2: Jaarlijkse winst en investeringen

  • Jaaromzet: €60.000
  • Zakelijke kosten exc. btw: €20.000
  • Winst vóór aftrekposten: €40.000
  • Investeringen in bedrijfsmiddelen: €3.500

De winst voor aftrekposten en het bedrag van de investeringen gebruiken we zo om de uiteindelijke belastbare winst te berekenen.

Stap 3: Aftrekposten toepassen

  • Zelfstandigenaftrek: €3.750
  • Startersaftrek: €2.123
  • KIA (geschat): €1.050 (richtlijn bij investeringen tot €60.000)
    • Tussenresultaat: €33.077
  • MKB-winstvrijstelling: 14% van €33.077 = €4.631
  • Belastbare winst: €33.077 - €4.631 = €28.446

Stap 4: Inkomstenbelasting en zvw-premie

  • Belastbare winst na aftrekposten: €28.446
  • Bruto inkomstenbelasting schijf 1 (2025): 36,97% van €28.446 = €10.520
  • Belastingkortingen (c.a.): €5.700
  • Netto inkomstenbelasting: €10.520 - €5.700 = €4.820
  • Zvw-premie: 5,5% van €28.446 = €1.565
  • Totaal inkomstenbelasting + zvw = €4.820 + €1.565 = €6.385

Stap 5: Netto-inkomsten (conclusie)

  • Winst vóór belasting: €40.000
  • Belasting na aftrekposten en kortingen: €6.365
  • Netto-inkomsten: €40.000 - €6.365 = €33.635

De jaarafsluiting voor ZZP’ers 

Boekjaar voorbij? Dan is het tijd de balans op te maken. Letterlijk en figuurlijk! 

Hoewel je als ZZP’er niet verplicht bent een jaarrekening op te sturen, is het wel slim het jaar goed af te sluiten. Dat geeft meer inzicht in je financiële situatie en versimpelt de belastingaangifte.

Niet verplicht, wél handig: balans en winst- en verliesrekening

Een goede jaarafsluiting bevat tenminste twee belangrijke onderdelen, namelijk:

  • Balans: een momentopname van je financiële situatie op 31 december. Wat bezit je allemaal? Hoeveel schulden heb je? De balans moet altijd in evenwicht zijn.
  • Winst- en verliesrekening: overzicht van je omzet, kosten en winst/verlies over het jaar. Deze heb je dus ook nodig voor je inkomstenbelasting.

Bv’s zijn verplicht deze overzichten in te dienen bij de Kamer van Koophandel. Jij als ZZP’er hoeft dat niet te doen, maar het kan wel handig zijn voor:

  • Je belastingaangifte
  • Het maken van financiële beslissingen in je bedrijf
  • Verantwoording richting investeerders, banken of hypothekers

Gebruik een boekhoudprogramma voor je jaarafsluiting

Werk je met een boekhoudprogramma? Dan is de jaarafsluiting vaak grotendeels automatisch geregeld:

  • Je balans en winst- en verliesrekening staan altijd automatisch klaar
  • De software sluit netjes het vorige boekjaar
  • Je gegevens zijn klaar voor export naar IB-aangifte software
  • Dit is vaak nog de taak van je boekhouder of accountant

Loop voor de zekerheid deze zaken nog even door aan het eind van het jaar:

  • Staan alle facturen en kosten in het systeem?
  • Heb je alle afschrijvingen netjes verwerkt?
  • Heb je privé-opnames en -stortingen allemaal gecheckt?

Zo begin je zeker en fris aan het nieuwe boekjaar.

Veelgemaakte fouten rondom belastingen voor ZZp’ers

Als je geen ervaring met belastingen hebt, kan het allemaal best overweldigend overkomen. Daarom is het belangrijk dat je weet waar kansen op fouten liggen en hoe je deze voorkomt.

Foutieve btw- of inkomstenbelastingaangifte

Het kan gebeuren dat je een fout maakt bij het invullen van een van je aangfiten, bijvoorbeeld:

  • Te weinig btw afgedragen of te veel btw teruggevraagd
  • Inkomstenbelasting-aangifte doen zonder of met foute aftrekposten
  • Verkeerde bedragen boeken, bijv. inclusief btw in plaats van exclusief

Hoe los je dit op?

Controleer je aangiftes goed en laat ze bij twijfel checken door een boekhouder. Gebruik daarnaast een boekhoudpakket, zodat de juiste posten automatisch op de juiste plek staan. 

Vergeten uren bij te houden voor het urencriterium

Veel ondernemers vergeten uren te schrijven, waardoor het ze niet lukt 1.225 uren te besteden aan hun business. Doordat je niet aan het urencriterium voldoet loop je deze aftrekposten mis:

  • Zelfstandigenaftrek
  • Startersaftrek
  • Fiscale oudedagsreserve (FOR)

Hoe los je dit op?

Vanaf dag 1 bijhouden wat je voor je onderneming doet. Alles telt mee: van klantwerk tot administratie, en van reistijd tot marketing.

Vergeten geld apart te zetten voor belastingen

Zonder twijfel de meest pijnlijke fout van allen: je hebt lekker veel verdiend, maar moet onverwachts duizenden euro’s inleveren aan belasting. En die heb je nét aan iets anders besteed…

Hoe los je dit op?

Zet bij iedere betaling die je ontvangt een deel opzij:

  • Alle btw die je ontvangt
  • 30%-40% van je winst voor de IB + zvw

Boekhoudprogramma’s zetten automatisch btw apart. Gebruik ook zeker een zakelijke spaarrekening voor deze doeleinden.

Samenvatting

Zo, weer een hoofdstuk verder. Je bent goed bezig! Nu weet je namelijk alles over belastingen voor zelfstandig ondernemers. Je snapt precies:

  • met welke belastingen je te maken krijgt
  • welke aftrekposten je kunt toepassen voor belastingvoordeel
  • hoe je slim belastinggeld opzij zet om verrassingen te voorkomen
  • hoe een netto berekening van je winst eruit kan zien
  • hoe de jaarafsluiting werkt voor jou
  • welke fouten rond belastingen je moet voorkomen

1 jaar lang gratis
boekhoudsoftware!

Lees meer
8.3/10 van 1.100+ reviews
Informer Dashboard
* Niet verplicht om de les af ronden

Test je kennis

Wat is een belangrijk voordeel van zelfstandigenaftrek voor ondernemers?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Geschreven door

Matthijs Meijers

Matthijs helpt ondernemers hun boekhouding simpel en overzichtelijk te houden. Met blogs, webinars en cursussen deelt hij handige tips die je meteen kunt gebruiken.

Bekijk profiel
Les markeren als afgerond