Btw-aangifte doen2019-06-27T07:32:19+00:00

🕓 4 min.
Btw aangifte doen
Hoofdstuk: Btw aangifte

Btw aangifte doen

Als ondernemer is de kans groot dat je btw aangifte moet doen. Sommigen doen dat per jaar of per maand, maar verreweg de meeste ondernemers in Nederland doen btw-aangifte per kwartaal.

Hoe wordt de btw-aangifte berekend?

Op iedere factuur die je verstuurt of ontvangt staat een bedrag aan btw. Als ondernemer betaal je een bedrag aan btw aan je leveranciers en ontvang je bedragen aan btw van je klanten. Aan het einde van iedere periode reken je uit hoeveel je in totaal aan btw hebt ontvangen en in totaal aan btw hebt betaald. Je kijkt hier naar de datum waarop een factuur is verstuurd. En dus niet wanneer de factuur is betaald. Je openstaande in- en verkoopfacturen in een bepaalde periode neem je dus gewoon mee in de berekening van de btw.

Nu zijn er twee scenario’s mogelijk:

  1. Het bedrag aan ontvangen btw is groter dan het bedrag aan betaalde btw.
    In dit geval moet je de twee totaalbedragen van elkaar aftrekken. Het bedrag dat overblijft is het bedrag dat je aan de Belastingdienst moet betalen.
  2. Het bedrag aan betaalde btw is groter dan het bedrag aan ontvangen btw.
    In dit geval moet je de twee totaalbedragen van elkaar aftrekken. Het bedrag dat overblijft is het bedrag dat je terugkrijgt van de Belastingdienst.

Als je een goed online boekhoudprogramma gebruikt wordt de btw-aangifte automatisch voor je uitgerekend. Als je al je verkoopfacturen hebt verstuurd en alle uitgaven hebt verwerkt, kun je zo aflezen of je in een bepaalde periode btw moet betalen of terug moet krijgen.

De btw-aangifte naar de Belastingdienst sturen

Vroeger stuurde je de btw-aangifte per post naar de Belastingdienst. Tegenwoordig mag je de aangifte alleen digitaal naar de Belastingdienst versturen. Dit kun je doen door in te loggen bij de Belastingdienst en de bedragen netjes in te vullen op het speciale online btw-formulier.

Nog makkelijker is het om de btw-aangifte direct vanuit je boekhoudprogramma naar de Belastingdienst te sturen. Je gaat dan naar het btw-formulier en kunt de hele aangifte direct via een beveiligde verbinding naar de Belastingdienst verzenden. In sommige boekhoudpakketten is het zelfs mogelijk om de btw-aangifte direct te kunnen betalen met iDEAL. Je aangifte en betaling zijn dan direct door de Belastingdienst ontvangen.

Boetes bij de btw-aangifte

De Belastingdienst is erg streng als het neerkomt op de btw-aangifte. Als jij je aangifte één seconde te laat naar de Belastingdienst verstuurd maak je direct kans op een boete. Deze zogenoemde verzuimboete krijg je als je de aangifte te laat indient.

Als uit de aangifte blijkt dat jij een bedrag aan de Belastingdienst moet betalen, moet ook deze betaling op tijd binnen zijn bij de Belastingdienst. Belangrijk om te weten is dat hierbij niet gekeken wordt naar het moment dat jij betaalt, maar het moment dat het geld bij de Belastingdienst is bijgeschreven. Je moet hier dus goed rekening houden met eventuele vertragingen bij de banken. Als jouw betaling niet tijdig kan worden verwerkt door de banken en daardoor te laat bij de Belastingdienst binnen is, krijg je gewoon een boete. Deze zogenaamde betaalboete krijg je dus als je betaling te laat binnen is op de rekening van de Belastingdienst.

Sinds kort is het bij sommige boekhoudprogramma’s mogelijk om je aangifte via iDEAL te betalen. In dat geval is de betaling direct verwerkt in de systemen van de Belastingdienst. Zelfs betalingen vlak voor de deadline zijn dan nog op tijd binnen. Dit kan jou als ondernemer dus niet alleen tijd besparen, maar verkleint ook de kans op boetes.

Belangrijke punten

In dit hoofdstuk is uitgelegd hoe je als ondernemer eenvoudig btw aangifte kunt doen. Zo is er besproken:

  • hoe de btw-aangifte berekend wordt.
  • hoe je de btw-aangifte naar de Belastingdienst kunt sturen.
  • welke boetes je kunt krijgen bij de btw-aangifte.
TEST JE KENNIS!

Deze gratis cursus online boekhouden wordt je aangeboden door:

InformerOnline Boekhouden
Stichting ZZP Nederland