Module 3

Administratie bijhouden

3.1 Verkoopfactuur maken
3.2 Inkoopfactuur verwerken
3.4 Speciale boekingen

3.3 Betalingen registeren

Nadat een factuur verstuurd is, moeten we wachten op de betaling. Zoals we bij de basistheorie hebben gezien heten leveranciers waarvan we nog een factuur moeten betalen crediteuren en klanten die onze facturen nog moeten betalen debiteuren. Een factuur verdwijnt uit de debiteuren of crediteuren zodra hij betaald is. Daarom behandelen we in dit hoofdstuk het laatste deel van de verwerking van in- en verkoopfacturen: de betaling.

Hoe is de factuur betaald?

Een factuur betalen kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via de bank of via de kas. Om de administratie goed bij te houden is het belangrijk dat je goed onderscheid maakt tussen een betaling per bank of een betaling per kas.

Dit doe je eigenlijk al door netjes je kasboek en je bank bij te werken.

Kasboek

In het kasboek noteer je alle inkomsten en uitgaven die per kas (cash) zijn betaald. Je begint de maand met een beginsaldo en houdt vervolgens netjes bij wat alle inkomsten en uitgaven zijn. Vervolgens zal er aan het eind van de maand een eindsaldo zijn, wat natuurlijk weer het beginsaldo is voor de volgende periode.

Als een verkoopfactuur per kas betaald is maak je een nieuwe kastransactie en selecteer je de verkoopfactuur. Het positieve bedrag zorgt voor een toename van het kassaldo, je krijgt immers geld binnen.  Deze verkoopfactuur heeft dan de status betaald en hoort niet meer bij de debiteuren. Hetzelfde principe geldt voor de inkomende facturen, alleen gaat het dan niet om een positief bedrag, maar een negatief bedrag. Er verdwijnt bij een betaling van een inkoopfactuur immers geld uit de kas.

Bank

We hebben bij de kas net gezien hoe je betalingen moet registreren. Bij de bank geldt grotendeels hetzelfde principe.

Verkoopfacturen worden aan bijschrijvingen op de bank gekoppeld en inkoopfacturen worden gekoppeld aan afschrijvingen. Bij het verwerken van de bank is het handig als de elektronische bankafschriften in het boekhoudprogramma worden gezet. Je vergeet dan geen bij- of afschrijvingen en kunt alles heel eenvoudig aan een factuur koppelen.

Betalingen registeren met InformerOnline

In onderstaand filmpje zie je hoe je betalingen registreert in InformerOnline.

Ga terug naar 3.2 Inkoopfactuur verwerken
Ga door naar 3.4 Speciale boekingen