Module 2

Inrichten Boekhouding

2.2 Beginbalans
2.3 Wat moet je verder nog instellen?
2.4 Checklist boekhouding

2 Inrichten boekhouding

Niet iedere ondernemer of ieder bedrijf is hetzelfde. Daarom is het belangrijk om de boekhouding in te richten zodat hij precies bij jouw situatie past. Bovendien is het belangrijk of je als nieuwe ondernemer start, of dat je een bestaande ondernemer bent die nu zelf de boekhouding gaat verzorgen.

2.1 Het Rekeningschema

Het rekeningschema is een verzameling van financiële categorieën die in de boekhoudwereld grootboekrekeningen worden genoemd. Deze categorieën staan in moderne boekhoudprogramma’s als InformerOnline al netjes voor je ingesteld. Diepgaande kennis over de indeling van het rekeningschema is niet per se nodig, toch kan het handig zijn als je weet hoe het in elkaar zit.

Er zijn in principe 3 hoofdgroepen van categorieën die allemaal in het rekeningschema staan. Zo zijn er:

  • Omzetcategorieën, hierin staan alle verkopen (omzet).
  • Kostencategorieën, hierin staan alle kosten.
  • Balanscategorieën, hierin staan de bezittingen en schulden.

Omdat niet alle balanscategorieën hetzelfde zijn kennen we binnen deze groep eigenlijk ook een paar types. Zo zijn er:

  • Gewone rekeningen, rekening met bezittingen en schulden.
  • Debiteurenrekening, hierop staat het totaal aan openstaande verkoopfacturen.
  • Crediteurenrekening, hierop staat het totaal aan openstaande inkoopfacturen.
  • BTW-rekening, speciale rekeningen voor de BTW. (deze hoef je in principe nooit te veranderen)
Debiteur crediteur

Algemene indeling Rekeningschema

Iedere categorie heeft naast een naam ook een eigen nummer van vier cijfers. Om te voorkomen dat iedere boekhouding een eigen indeling van het rekeningschema en de nummers gebruikt is er een algemene indeling van het rekeningschema. Het is ten zeerste aan te raden om deze algemene indeling te volgen.

Een algemene indeling van het rekeningschema ziet er zo uit:

Rekeningschema

Wil je de informatie over het rekeningschema in het begin even bij de hand houden? Dan kun je deze PDF over het rekeningschema downloaden.

Rekeningschema aanpassen

In principe mag je als ondernemer zelf bepalen welk rekeningschema je gebruikt. Zo gebruiken sommige boekhouders of accountants voor dezelfde categorieëngroep andere nummers. Het is in ieder geval belangrijk dat je alle categoriesoorten onder dezelfde noemer plaatst. Zo zou je wel al je kostenrekeningen onder dezelfde nummers moeten plaatsen (4XXX).

Je bent als ondernemer vrij om bepaalde categorieën toe te voegen of te wijzigen. Wil jij bijvoorbeeld in plaats van de categorie 4330 – Telecommunicatie, de rekeningen 4331 – Internet en 4332 – Telefoon. Of wil jij in plaats van de rekening 8000- Omzet hoge BTW, de rekeningen 8001 – Omzet Product X en 8002 – Omzet Product Y, dan kun je dit zelf aanpassen.

Belangrijk hierbij is wel dat alle instellingen goed staan, zoals type rekening (omzet, kosten of balans en BTW instellingen). Als je niet helemaal zeker bent over het aanpassen van je eigen rekeningschema, laat dan iemand meekijken of laat het checken door een accountant of boekhouder.

Ga terug naar Module 1
Ga door naar 2.2 Beginbalans