Module 2

Inrichten Boekhouding

2.1 Rekeningschema
2.3 Wat moet je verder nog instellen?
2.4 Checklist boekhouding

2.2 De Beginbalans

De beginbalans is vooral belangrijk voor ondernemers die al bedrijfsactiviteiten hebben lopen en bijvoorbeeld overstappen naar een ander boekhoudprogramma. Ook ondernemers die zelf de boekhouding willen bijhouden, terwijl iemand anders dat voorheen deed, zullen de beginbalans in moeten vullen.

Ben jij een startende ondernemer? Dan hoef je in principe geen beginbalans in te vullen. Als je een startende ondernemer bent zijn er immers nog geen waardes voor categorieën uit het verleden, je gaat immers net beginnen.

Start je jouw boekhouding zelf bijvoorbeeld op 1 januari 2016, dan moet je als beginbalans de balans invullen zoals hij was aan het eind van 31 december 2015.

Hoe vul je de beginbalans in?

In de beginbalans voer je per categorie in wat het saldo was aan het eind van de vorige periode (bijvoorbeeld 31 december 2015). Als je na het invullen van de beginbalans weer verder gaat met de boekhouding loopt de administratie dus keurig verder vanaf de oude situatie.

Let bij het invullen goed op of je de bedragen aan de goede kant invult, een balans bestaat immers uit twee kanten (debet en credit). Voor meer informatie kun je ook nog terugkijken in het hoofdstuk over de balans.

Als jezelf wel wilt boekhouden, maar twijfelt over het opzetten van de boekhouding, kun je ook iemand met wat meer boekhoudkennis vragen om je te helpen. Ook als je niet weet hoe je de beginbalans etc. moet instellen kun je nog steeds prima uit de voeten met een boekhoudprogramma. De beginbalans moet je immers maar één keertje invullen.

Onderaan deze pagina zie je hoe je eenvoudig je beginbalans in kunt vullen in InformerOnline.

Debiteuren en Crediteuren

Bij de debiteuren en crediteuren moet je even goed opletten bij de beginbalans. Als je bij een factuur van 2015 pas in 2016 de betaling ontvangt, kan de boekhouding in de problemen komen. Daarom is het belangrijk om alle in- en verkoopfacturen die nog niet betaald zijn apart in te vullen op de beginbalans.

  • Voor openstaande verkoopfacturen klik je op de + bij debiteuren.
  • Voor openstaande inkoopfacturen klik je op de + bij crediteuren.

Vervolgens opent zich een nieuw schermpje waar je heel eenvoudig je oude facturen in kunt vullen.

Beginbalans invoeren in InformerOnline

Zoals we net gezien hebben hoef je de beginbalans alleen in te vullen als je al bedrijfsactiviteiten had lopen. Hoe je de beginbalans precies invult laten we je zien in onderstaande video.

Ga terug naar 2.1 Rekeningschema
Ga door naar 2.3 Verder instellen