đź•“ 2 min.
Wat hoort er bij mijn administratie?
Hoofdstuk: Basistheorie Boekhouden

Wat hoort er bij mijn administratie?

Als je begint als ondernemer kom je vrij snel in aanraking met de Belastingdienst. De Belastingdienst gaat in Nederland over alle belastingen, toeslagen en douanezaken. Om alles goed te laten verlopen worden ondernemers verplicht om een nette administratie bij te houden. Maar dan komt al snel de vraag: Wat hoort er allemaal bij mijn administratie?

Eigenlijk is de Belastingdienst hier best duidelijk over. Alle gegevens van jouw bedrijf horen bij de administratie. Het maakt hierbij niet uit of de informatie op papier staat of digitaal opgeslagen is. Om je een beetje een idee te geven van wat er dan allemaal bij je administratie zou horen hebben we een lijstje voor je gemaakt.

De volgende informatie is onderdeel van je administratie:

  • Verzonden facturen
  • Ontvangen facturen en bonnen
  • Overzicht van je banktransacties
  • Belastingaangiftes
  • Agenda met zakelijke afspraken
  • Contracten en overeenkomsten
  • Zakelijke correspondentie
  • FinanciĂ«le aantekeningen
  • Software en databestanden

Alles wat bij jouw administratie hoort moet je goed bewaren. De Belastingdienst zou er om kunnen vragen als ze iets willen weten.

Dat klinkt heel spannend. Maar als je alle informatie over jouw business gewoon netjes opslaat, is er niets aan de hand…

Belangrijke punten

Iedere ondernemer weet dat hij of zij een nette administratie moet bijhouden. Maar weet je ook wat er allemaal bij je administratie hoort? In dit hoofdstuk leggen we uit wat onderdeel is van je administratie. Je leert:

  • wat de Belastingdienst graag terug ziet in je administratie
  • waarom het belangrijk is dit goed bij te houden